woensdag 27 februari 2013

Restjesdag, blouson, (Burda model 117, 1/2008)

Met recht restverwerking.
Ik had een restje mooie zachte tricot op de kop getikt, geen idee wat ermee te doen, het was maar 80 cm maar ik vond hem zo leuk kon hem niet laten liggen voor die  €  4,-.  Geïnspireerd door de groep Kleur en Stijl op Facebook ging ik op zoek in mijn eigen stoffenwinkel naar stoffen die erbij zouden passen en daar kwam dit plaatje uit te voorschijn.




Een sportief jasje met een recht rokje van zwart babycorduroy of een jeans van donkergrijze katoen/denim.
Een jeans van zwarte denim heb ik nog in de kast... En dan shirtjes van grijs, dat harde roze of ook wit kan wel denk ik..

Ik wilde wel een jasje en dan gecombineerd met andere stoffen want deze lap alleen was niet voldoende.
Van de grijze fleece had ik ook nog maar een beetje, dus het werd echt restverwerking. Qua model zocht ik het in de hoek van baseball jack's alleen een jasje zonder kraag vind ik niet fijn, dus een soort baseball jasje met kraag. Model 117 van de Burda (01/2008) kwam voor mij wel aardig in de richting. Voor de paspels vond ik de fleece niet echt geschikt maar daarvoor had ik nog een stukje grijs linnen (uit mijn restlapjes doos) wat ik daarvoor kon gebruiken (je doet aan restverwerking of niet hè) , dit linnen heb ook voor de onderkraag, de staander en de manchetten gebruikt.

Om de zachte tricot stof iets meer body te geven heb ik hem aan de binnenkant helemaal beplakt met geweven plakbare  tussenvoering van First in Line. Super materiaal en de tricot werd daardoor heel mooi stabiel en prettig te verwerken.

hier zie je de beplakte binnenkant
 van de stof
zakken met 1 paspel













doorgestikt met doorstikgaren
gewoon garen in spoeltje
bovenspanning op 0
topstitch naald,
3,5 steekgroote


Het lijfje van het jasje heb ik gevoerd, dat vind ik toch wel mooier staan en het draagt ook wat prettiger, de mouwen heb ik niet gevoerd. Voor de voering gebruik ik een soort "chintz met kreuk". Die heb ik ook gebruikt voor de zakken.

Als sluiting heb ik Anorak drukknopen van Prymm gebruikt, achteraf blijkt dat deze eigenlijk niet geschikt zijn voor het jasje, te zwaar, ik had een lichtere drukknoop moeten kiezen en dan te bedenken dat deze knopen het duurste onderdeel van het hele jasje zijn!!!!!




 Dit is 'm, 4 verschillende soorten stof, echt restverwerking!!!


                                                                        en op model



















En dan op het laatst gaat er nog iets helemaal mis, ik schiet uit met de Prymm tang!!!! Ik heb er maar gauw wat fray-check opgedaan hopelijk wordt het gat niet groter!!!





Nou ik denk dat ik er toch wel plezier van ga hebben...

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het jasje superleuk geworden en ideaal voor de straks iets betere temperaturen.
    Lekker met een zwarte of grijze broek eronder en diverse shirts en je hebt steeds iets anders.

    Dit soort dingen zie ik het liefst; gebruik je fantasie en je restjes.....
    Wacht maar, straks....als ik de gewone projecten eindelijk eens af heb (ouder worden betekent ook trager worden helaas), dan ga ik ook met resten aan de slag.
    Complimenten dik verdiend en die uitschieter met de prymtang; ach, dat weet straks alleen jij nog.....toch? -:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat gaatje dat ziet inderdaad denk ik niemand als het niet groter wordt.. Dit soort projecten waarbij je van alles bij elkaar gebruikt daar hou ik het meeste van. Vaak passen stofjes ook net niet bij elkaar, net een verkeerde tint of, maar deze is inderdaad wel aardig gelukt, ben er tevreden over en ga hem lekker dragen!!!
    Bedankt voor je compliment..

    BeantwoordenVerwijderen