vrijdag 15 februari 2013

Volgend examen werkstuk..

Nu de mouwsplit af is kan ik verder met het volgende examenstuk. 

Een blinde knoopsluiting met kraag naar eigen keuze.
 (ik laat de blinde knoopsluiting voor jassen hier buiten beschouwing en beperk me tot de blouses)


de knopen schat van mijn schoonmoeder
jammer genoeg bij deze sluiting voor het oog verborgen

Hoe ingewikkeld kan dit zijn?? Toch niet erg, denk je in eerste instantie en nu ik bijna klaar ben denk ik, nee niet ingewikkeld alleen je moet de volgorde goed in de gaten houden en precies werken, maar dat is bij dit vak toch bijna altijd wel het geval, nietwaar als je streeft naar een professionele uitstraling.. 

Welke opties zijn er: een knoopsluiting met aangeknipt beleg of apart beleg en de kraag tot middenvoor of tot aan het einde van de bies. Veel meer variaties ben ik nog niet tegengekomen...(zullen er ongetwijfeld wel zijn..)

Beide versies dan maar uitproberen. Eentje met  aangeknipte beleg en kraag (opstaand boordje) tot middenvoor en een versie met apart beleg en kraag ( een opstaande pagekraag) tot aan het einde van de bies. 

eerst maar weer een toile


aangeknipt beleg

Wat ging er allemaal mis:
- bij het openmaken van de knoopsgaten met beiteltje gat in voorpand geslagen.. (les:de knoopsgatenbies goed neerleggen en pand goed met spelden vaststeken zodat het nergens dubbel ligt).)
- kraagdelen verkeerd op elkaar gelegd en vastgestikt (les: check, check en dubbelcheck)
- de ruiten lopen niet mooi door (les: goed spelden en rijgen)
- goede en verkeerde kant stof door elkaar gebruikt (dit noem ik pech, het werd namelijk pas zichtbaar toen ik foto's nam!! tot dat moment dacht ik echt dat goede en verkeerde kant van de stof gelijk waren
- in mijn vinger prikken zodat er bloedvlekken op het werk komen!! (dit gebeurd me ook bijna altijd)

Hier is het eindresultaat te zien en voor degenen die in de techniek geïnteresseerd zijn, hier een handleiding van de knoopsluiting met aangeknipt beleg en opstaande pagekraag.

met aangeknipt beleg en een hoge pagekraag


met aangeknipt beleg en een  opstaand boordje


Ben benieuwd wat de naaidocente hier van gaat vinden..



2 opmerkingen:

  1. Goed bezig zeg! Deze sluitingen moet ik ook maken voor mijn examen techniekenmap... Dus ik was benieuwd naar jouw handleiding... Maar ik kom er niet bij... Geen toegang helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via de link lukte het niet, maar ik heb de handleiding inmiddels gevonden in je vorige bericht hihihi... Dank je, ik heb hem direct gepind!

    BeantwoordenVerwijderen