zaterdag 26 juli 2014

Boventransport

Vorig jaar heb ik een aantal voetjes voor mijn naaimachine aangeschaft. Ik was opzoek naar een universeel boventransportvoet en een tefal voet. Voor hetzelfde geld kreeg ik er nog een aantal andere voetjes bij. Gekocht bij  www.matri.eu en goed geholpen.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die andere voetjes niet gebruik, omdat ik eigenlijk ook niet weet waarvoor ze nu zijn...... Hopelijk komt er nog eens ooit ergens een workshop waar het uitgelegd wordt.... Vaak vind ik het ermee leren omgaan te tijdrovend...

DIt geldt absoluut niet voor het boventransportvoet en de tefalvoet.


boventransportvoet



De laatste (de tefalvoet dus) is erg handig bij het stikken van (kunst)leer of zeil, het zorgt ervoor dat de lagen netjes doorgevoerd worden.

Ditzelfde geldt ook voor de boventransportvoet. Ik heb de laatste tijd veel met tricot gewerkt en dat gaat uitstekend op de lockmachine maar als je niet alleen wilt locken maar ook iets wilt stikken dan gebeurt het met een gewoon voetje zonder boventransport vaak dat de lagen niet netjes tegelijk doorgevoerd worden, waardoor de stof aan het einde van de stiklijn verschoven is, of je krijgt onderweg ergens rimpels die je niet wilt hebben.  Daar heb je met een boventransport absoluut geen last van. Het werkt super.
Ook fijn als je met twee lagen werkt die niet gelijk zijn, dikker en dunner of bijvoorbeeld gebreid en geweven zoals hier bij mijn poloshirt laatst,

aan een tricot-shirt een voile bies gestikt 

 
 
 
 of als je een bies in tricot wilt doorstikken, zoals hier.



nadat ik de bies met de lockmachine had aangezet heb ik de bies met het boventransportvoetje op de naaimachine doorgestikt.

Ik heb een Janome naaimachine die eigenlijk nog niet aan vervanging toe is, en met dit voetje heb ik voor nog geen € 20,- een uitbreiding waar ik prima mee uit de voeten kan!!! Dit voetje is absoluut een zinvolle aanvulling.  
Als ik nu een nieuwe machine zou aanschaffen is een geïntegreerd boventransport zeker een onderdeel wat ik zeker zou overwegen (bijv. Pfaff of Gritzner).





2 opmerkingen:

  1. Grappig! Ik ging met mijn oude Brother naaimachine (uit 1988) naar de naaimachinewinkel voor zo'n boventransportvoetje. De eigenaar van de winkel begon nog net niet te lachen toen hij mijn machine zag. Hij raadde mij sterk aan om een nieuwe machine te kopen. Wat ik niet heb gedaan. Ik vertrok dus ook zonder boventransportvoetje, puur omdat hij zo negatief was. Mijn machine gebruik ik intensief en hij bevalt me opperbest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karien laat je niet ontmoedigen door zo'n onvriendelijke gast. Als je machine nog super werkt waarom zou je hem dan vervangen. Het boventransportvoetje wat ik heb is universeel en past eigenlijk altijd, kijk maar eens op de site van www.matri.eu
      Wat geloof ik vooral cruciaal is, is hoe breed het bevestigingsdeel is.

      Verwijderen